Ashwagandha: Ontdek de geheimen van ‘Indiase ginseng’!

Ashwagandha is een exotische Indiase kruid die ook vaak ‘Indiase ginseng’ genoemd wordt. Hoewel het kruid een lange geschiedenis van medicinaal gebruik heeft in India, is het nog niet zo bekend in de westerse culturen. Tegenwoordig hebben veel mensen in het Westen Ayurvedische geneeskunde en dieet ontdekt. Ashwagandha bestellen is vandaag de dag inmiddels mogelijk bij een aantal bedrijven in Nederland.

Ashwagandha wordt al duizenden jaren lang gebruikt als een Ayurvedische kruid. Het heeft veel toepassingen en wordt al heel lang gebruikt door Indianen en Afrikanen om ontstekingen en koorts te behandelen en om het lichaam te beschermen tegen infectie en ziekte. Het wordt ook gebruikt om het immuunsysteem te stimuleren, de geheugen te verbeteren en de algemene welzijn te bevorderen.

Ashwagandha is een struik die wild in de natuur bloeit in India en Noord-Amerika. De wortels van de Ashwagandha plant worden al duizenden jaren door de Ayurvedische genezers gebruikt. Ashwagandha wortels bieden veel gunstige eigenschappen, waaronder geneeskrachtige flavonoïden. Tal van moderne studies hebben aangetoond dat Ashwagandha effectief is in het verminderen van ontstekingen en stress. Het kan de mentale activiteit verhogen en als een antioxidant werken.

Onderzoeken naar de gezondheidseigenschappen van Ashwagandha:

Onderzoekers van de Banaras Hindu University, in Varanasi, India, hebben doormiddel van onderzoek aangetoond dat veel van de bouwstoffen van Ashwagandha antioxidanten zijn. De onderzoekers keken naar de effecten van deze elementen op de hersenen van proefdieren, en ze vonden dat ‘Indiase ginseng’ er toe bijdraagt dat het lichaam over grotere hoeveelheden van drie verschillende natuurlijke anti-oxidanten beschikt: superoxide dismutase, catalase en glutathion peroxidase.

Jarenlang hebben Indianen Ashwagandha voorgeschreven voor de behandeling van hersen aandoeningen bij ouderen, zoals geheugenverlies. Geleerden van de Universiteit van Leipzig hebben naar de effecten van ashwagandha op de hersenen gekeken. Ze gedoseerd ratten met ‘Indiase ginseng’ en namen hun hersenen om te zien of ashwagandha beïnvloed neurotransmitters. Het onderzoek toonde aan dat Ashwagandha acetylcholine receptor activiteit stimuleert. De onderzoekers concludeerden dat de toename van de activiteit van de neurotransmitters en de toename van het cognitieve vermogen en geheugen kon worden toegeschreven aan Ashwagandha.

Onderzoekers van de Universiteit van Texas Health Science Center ook onderzoek gedaan naar de effecten van Ashwagandha. Zij vonden dat extracten van de struik invloed heeft op het het verminderen van angst en depressie. In andere studies werd ontdekt dat ‘Indiase ginseng’ de groei van axonen en dendrieten verhoogt.

Veel onderzoeken en studies van Ashwagandha hebben aangetoond dat het stress en angst kan verminderen. Ook werd aangetoond dat Ashwagandha een krachtige antioxidant is. Deze tween eigenschapen zijn aan elkaar verbonden: stress veroorzaakt dat vrije adicalen vrijkomen in het lichaam. Oxidatieve stress is gekoppeld aan vroegtijdige veroudering. In een andere grote studie, onderzoekers de effecten van Ashwagandha onderzocht op het stresshormoon cortisol en andere negatieve effecten van stress. De deelnemers aan dit onderzoek gerapporteerden veel voordelen, waaronder meer energie, minder vermoeidheid en betere slaap.

Is Ashwagandha gezond?

Gedroogde Ashwagandha wortels

Gedroogde Ashwagandha wortels

De belangrijkste actieve voedingsstoffen van Ashwagandha heten withanolides. Vele wetenschappelijke studies hebben zich gericht op deze belangrijke componenten. De kwaliteit van Ashwagandha supplementen is afhankelijk van de withanolide inhoud. Bij het kiezen van een Ashwagandha supplement, u wilt er zeker van zijn dat de ingrediënten een minimum hoeveelheid van deze voedingsstoffen bevatten. Ashwagandha is het beste wanneer het minimaal 4,5 procent van deze nutriënten bevat. De ingrediënten moeten ook worden getest in voor de aanwezigheid van ongewenste bacteriën en verontreiniging.

Een gezonde brein:

Naast alle bewijsmateriaal over de voordelen bij stress en angst, heeft veel onderzoek plaatsgevonden gericht op de effecten van Ashwagandha op het zenuwstelsel. De resultaten van verschillende studies geven aan dat Ashwagandha kan helpen om gezonde hersencel functies te ondersteunen en beschadigde cellen te repareren.

Ashwagandha en Darmklachten:

Darmklachten kunnen soms verergerd of zelf veroorzaakt worden door stress. ‘Indiase ginseng’ helpt  de stress, en dus ook darmklachten, te verlichten. Bezoek darmklachten.nl om verder te lezen.

Recepten met Ashwagandha

Ashwagandha kan in poedervorm gekocht worden. De poeder kan door tal van recepten worden gemend. Een echte aanrader is om lekkere sapjes te maken met de poeder. Combineer de Ashwagandha aan een recept voor een smoothie voor een echte superfood shake! Gebruik voor beste resultaat ook verse aloë vera gel en medicinale eetbare paddenstoelen zoals Cordyceps sinensis.